HAVEARKITEKT

Arkitekter

Arkitekter

Arkitekter

De forfattere i Bo Bedre, en prestigefyldt ‘Bedre Homes’ stil dansk magasin, skriver om at vende hjem til en teatralsk show, hvor beboeren er direktør. Alt er koreograferet og iscenesat i den komplette wellness-oplevelse, når de beboere i huset kommer hjem fra arbejde, træt og har behov for hvile og afslapning. Den marketing direktør Karl Christian Birk fra HTH, international producent af badeværelser, køkkener mv tyder på, at wellness-rum, som den mest acceptable sted for tilbagetrækning i en bolig, Arkitekter, kan ses som en reaktion på den kulturelt “tunge” stue (f.eks samtalen køkken), som nu er blevet fejret i år, hvor alle familiens medlemmer har brug for at gøre alt kollektivt. Denne beskrivelse synes også at passe Yamahas nye Entertainment MitRum, en lukket-off, lydisoleret 2,5 m2 boks til stuen, inden for hvilke du kan spille støjende spil, lytte til musik, arbejde eller bare være dig selv. Oprindeligt designet til professionelle musikere, det er i dag til salg på internettet med et ventilationssystem, vinduer og en indvendig låsesystem. Underholdning, wellness og individuel tid; alle tre i én!

Arkitekter

Arkitekter

Mig, mig selv og jeg
I tidligere tider stuen var det foretrukne center for familie underholdning, men i dag underholdning er fragmenteret fysisk, kulturelt og socialt. I dag alle rum i hjemmet er potentielle steder af underholdning for medlemmer af husstanden. Mens målet for underholdning var tidligere at samle husstanden sammen, i dag giver mulighed for at have det sjovt individuelt. Dette er tilfældet med wellness-rum, som har overtaget det, der engang var funktionen af hele huset: at være et sted for tilbagetog. Kontoret har på den anden side bliver det sted, hvor vi spiller computerspil. Næsten hver eneste husstand medlem besidder et tv, en dvd, en video og en Playstation, ligesom hobbyrum, haven og badeværelse byder på aktiviteter for den enkelte – og ikke mindst i køkkenet med sin avancerede maskiner, såsom pasta maskiner, juice-presser og de espressomaskiner, der er blevet domænet for den trendy mand. Selv madlavning er blevet en disciplin af erfaringer og iscenesættelse!
Opsplitningen af underholdning i hjemmet er et tegn på den fremherskende individualisme. I denne, forbrugeren kultur spiller en vigtig rolle. I stedet for at appellere til de behov, som den kollektivitet forbrugerkulturen bygger på de drømme og behov hos den enkelte. Forbruget er altid rettet mod den enkelte, ikke kollektivitet. Resultatet er, at vi kan være både på vores egne og sammen inde i hjemmet. Hver med vores eget headset, magasin, tv-program og individuelle aktiviteter, er vi i stand til at opfylde vores egne behov uden at tage hensyn til de behov, kollektivitet – og stadig være sammen! En noget dystopisk billede af familielivet i hjemmet i dag, vil nogle måske sige.

Arkitekter
Arkitekter

Arkitekter
Den Tivolization af hjemmet
Arkitekter man kan diskutere, hvor stor en forskel der er mellem “dagens hjem” og hjem, da det blev opfattet, da Hamilton skabte sin collage og punkterede myten om hjemmet som noget eksisterende udenfor massekultur og underholdningsindustrien. Uden tvivl, har boliger blevet mere tiltrækkende og sikkert mere sofistikerede, pluralistisk og effektiv, når det kommer til underholdning. Hvis vi ser på underholdning historie som en del af historien i hjemmet, kan hjemmet betragtes som et center, hvor individualisme, er trangen til nye oplevelser og kommercielle interesser tæt forbundne. Som så mange andre ting, er det hjem blevet en del af den generelle kultur erfaring, som vi finder i byrummet.
Arkitekter
Wellness værelser, ligesom de nye haven værelser, hjemmet teatre, interiør design magasiner og hjem forbedring programmer, vidner alle til industrialiseringen af hjemmet, Arkitekter, en proces, der har stået på lige siden oprindelsen af det moderne hjem, og som ikke kan adskilles fra den øgede fokus på den enkelte, der også er fremherskende uden for hjemmet, fokus på individuel erfaring og ydeevne. Den internationale trend bureau Trendwatching definerer det på denne måde: “Vi er alle mestre i Youniverse, vores hjem bliver til stærkt forbundet, sofistikerede kontrol og underholdning centre”

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

HAVEARKITEKT