ARKITEKTFORBUNDET

HAVEARKITEKT

HAVEARKITEKT

HAVEARKITEKT

Ud over de ovennævnte programmer, du også finde programmer, hvor en eller flere personer er portrætteret gennem den måde, de lever i, hvad der er i deres køleskab og den slags malerier, de vælger at hænge på deres vægge.
Programmerne er relativt billige at producere, de har en bred appel, og de repræsenterer et stærkt kort i den stigende konkurrence om seere i multi-kanal-system, fordi de stjæler seerne fra de mere klassiske underholdningsprogrammer. Op mod en million danskere (dvs. 18% af den danske befolkning) se disse programmer, så deres popularitet er ikke til diskussion, og intet tyder på, at deres succes er faldende: se hjem på tv er en af de stærkeste underholdning aktiviteter i hjemmet dag.

HAVEARKITEKT

HAVEARKITEKT

En lempelse fix
Med kun få undtagelser, har livsstil og hjem forbedring programmer været udsat for hård kritik fra anmeldere og medieforskere. Som objekter for akademisk analyse af programmerne har haft en hård tid at bryde igennem denne barriere, og er ofte blevet omgået af medieforskere. Kan findes forklaringen i den generelle “feelgood” effekt og indlysende lighed med reklamer i deres tilgang og tema, som gør dem uinteressante ud fra et videnskabeligt synspunkt:
HAVEARKITEKT
“.. Hverken på nationalt eller internationalt plan har disse programmer tiltrak nogen videnskabelig interesse. Dette kan sandsynligvis forklares ved arten og indholdet af de programmer “(Carlsen / Frandsen 2005: 4).

Kritikken har været åbenhjertig i den offentlige debat, hvor disse programmer anses voyeurisme og lowbrow underholdning (Frøstrup). At parafrasere den danske forfatter Bo Tao Michaelis ‘definition af’ feelgood ‘genre; programmerne ses som eksempler på en fremherskende moderne ‘Biedermeier-stil “- en tilbagetrækning fra frustrerende virkelighed ind i en intim mini-verden, hvor, hjemme foran tv-skærmen, er vi helte og heltinder i centrum af” feelgood’ historie. Dette er også konklusionen på to studerende fra medievidenskab, når de beskriver de programmer i en avis essay som “en lempelse rettelse i den hyggelige atmosfære i hjemmet præsenteres i forudsigelige formater, som for et øjeblik fordrive følelsen af at være magtesløs” (Dabelsteen / Raaben 2005).

HAVEARKITEKT
HAVEARKITEKT

HAVEARKITEKT
Wellness værelse
Den samme retorik kunne anvendes af de nye idealer, der er karakteristiske for vores indretning og hjem interiør magasiner i dag. Efter mange år med fokus på stil og udtryk (Rybczenski) indretningsarkitekter og hjem interiør magasiner nu taler om ‘wellness værelser «som den seneste tilbehør til huset – værelser, der er specielt designet til kvalitetstid og eventyr, og som adskiller sig fra andre værelser og tidligere idealer for indretning ved at fokusere på velvære og hygge.
HAVEARKITEKT
Nøgleordene er atmosfære, Zen, HAVEARKITEKT, bløde håndklæder og pejs – også i badeværelset, som er i dag det rum, hvor luksus praktiseres og nydes. Selvforkælelse fremhæves og højteknologiske hjem jacuzzi eller to-personers bruseniche synes kun at fungere optimalt med økologiske olier og æteriske dufte. Hvis der er plads, badeværelset er kombineret med en sofagruppe og en motionscykel med en indbygget tv / video og telefon, så du ikke behøver at flytte rundt. Som et eksempel, tage Modulia nye serie til badeværelset “New York”; en plads til “selv forkælelse. En oase til at lede efter ny energi, hvor der er plads til både krop og sjæl “(www.modulia.dk). Hvis du ønsker at tilføje de nyeste af det nye du indrette badeværelset med den nye linje af den verdensberømte designer Philippe Starck – Starck X, hvor ankrene og fittings ligne joystick fra et computerspil! Hvem siger at opretholde daglige hygiejne skal være kedeligt?

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ARKITEKTFORBUNDET