BOLIGINDRETNING

ARKITEKTFORBUNDET

ARKITEKTFORBUNDET

ARKITEKTFORBUNDET

Tværtimod er det meget muligt, at vores egen montage “isolere [s] og Estrange [r] os fra selve virkeligheden, forvandle alt til engangs forestilling: katastrofe, kærlighed, krig, sæbe” (Hughes1991: 345).
Mediernes fascination med din bolig
ARKITEKTFORBUNDET
Tv-underholdning, som vi kender det i dag, bygger på 2000 års kulturhistorie, men især på shows. Det virker som om forholdet mellem tv og aktiviteter i hjemmet er blevet vendt. I dag er en masse af tv-underholdning kredser hjem aktiviteter, mens tidligere en masse hjem aktiviteter drejet omkring fjernsynet. Denne påstand bekræftes af endeløs række af sitcoms, reality shows og hjem-orienterede programmer, der tilbyder underholdning beskæftiger sig med indretning, møbler, kærlighed, intriger, familiære problemer og DIY. Boligindretningsprodukter programmer er blevet særdeles populære. Extreme Makeover: Home Edition og omklædningsrum er tv-koncepter viser nu i Europa, USA og Australien, hvor programmer om hjemmet, familien og intime hverdag er blandt de Top Ti foretrukne underholdningsprogrammer i bedste sendetid. I mellemtiden ser vi et fald i nyheder og dokumentarprogrammer og »normale« underholdningsprogrammer (Jensen 2005). Dette fokus på hjemmet er at øge vores forståelse af hjemmet som en af ​​de mest attraktive muligheder for underholdning i vor tid.

ARKITEKTFORBUNDET

ARKITEKTFORBUNDET

Mediernes fascination med hus og hjem er meget ny, men har oplevet en eksplosiv udvikling. I 2000 det første hjem design program blev vist på dansk tv. Room Service – som det blev kaldt – blev introduceret til den danske offentlighed af en af ​​de to danske nationale kanaler, DR. Programmet – som var en dansk version af den britiske Omklædningsrum – var kun begyndelsen på en lang række af livsstil og hjælpeprogrammer “. Hvad de alle havde til fælles var en stærk interesse i intime liv hverdag og sociale, æstetiske og forbrugermæssige aspekter af dette liv (Carlsen / Frandsen). Fem år senere kunne man finde alt ni forskellige danske versioner af internationale hjem og Familie programmer på de to offentlige kanaler. Hvis vi tæller også den store dansk kommerciel kanal TV3 antallet stiger til 13. Til dette skal lægges en række udenlandske produktioner (primært australske, britiske og amerikanske) plus dansk-producerede fødevarer og haven programmer og en række DIY serier og livsstil programmer, som på en eller anden måde forholde sig til hjemmet.

ARKITEKTFORBUNDET
ARKITEKTFORBUNDET

ARKITEKTFORBUNDET
Antallet af programmer har været forholdsvis stabil i de sidste par år. Kun den vinkel, temaet og ankre synes at ændre. Den seneste, helt særegne opfindelse på dette område er de nye “Clean House ‘programmer, hvor beskueren inviteres ind i hjemmet af en rodet person, der ikke er i stand til at holde hans eller hendes hjem ryddelige og pæne (eller opretholde ordentlige hygiejniske standarder) og er derfor behov for hjælp fra eksperter.
ARKITEKTFORBUNDET
Opskriften på disse programmer, i henhold til de medieforskere Carlsen og Frandsen, er en kombination af forskellige tv-koncepter og genrer inden for underholdning og forbrugeroplysning. Der kan være konkurrencer og quiz elementer (fx i Hammerslag, hvor to hold forsøger at komme tættest på ejendomspriserne), programmer som Kender du Typen (“kender typen? ‘) Inspireret af detektiv genren. (To livsstil eksperter besøger en berømthed hus. De får en række spor og i sidste ende de er nødt til at gætte, hvem den egentlige person, der bor i huset er). ARKITEKTFORBUNDET, Den eventyrlige motiv er den grundlæggende dramatiske skabelon for mange makeover-programmer – noget uncool eller endda håbløs ændres til noget smukt og attraktivt, ofte afsluttede med et overraskende konfrontation, fordi ejeren ikke vidste, at hans køkken, stue, garderobe eller hus var bliver lavet om eller ændres. I Extreme Makeover: Home Edition en ikke meget velhavende, men sympatiske familie får sin hus redone eller meget ofte revet ned og genopbygget. Andre programmer, der kan nævnes, er Hokus Krokus / (= den britiske “Ground force”), FRA Skrot to Slot / (“Junk til Juveler”), omklædningsrum og Hjerterum (hvor unge par flytter sammen).

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

BOLIGINDRETNING